مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده
CMIK مخفف چهار کلمه Culture -Management -Information- Knowledge می باشد و مقصود حرکت در راستای این چهار اصل و کمک به بهبود و توسعه آنهاست.
بایگانی
شنبه, ۵ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۳۵ ق.ظ

عکس و سخن هفته ششم(روز اخلاق و مهرورزی)

مهر

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 601 مورخ 85/12/12 به عنوان ششصد ویکمین مصوبه  خود، نامگذاری روز 17 ربیع الاول سالروز تولد پیامبر اعظم (ص) را به عنوان روز اخلاق و مهرورزی تصویب کرد. حال اینجانب به بهانه این نامگذاری و قرار گرفتن این روز (سه شنبه مورخ 94/10/08) در هفته جاری؛ سخن این هفته را به این موضوع اختصاص داده ام و امیدوارم در حد بضاعت خودم در راه تحقق این امر یعنی رواج اخلاق در جامعه، قدمی هرچند اندک و کوچک بردارم.

هفدهم ربیع‌الاول، ولادت پیامبر(ص) و ولادت فرزند گرامی ایشان امام صادق(ع) را روز اخلاق و مهرورزی نام دارد، آدمیزاد به اخلاق و مهرورزی است که با سایر مخلوقات متفاوت می شود، هرچند شاید برای خیلی از ما این دو واژه تنها جلوه ای نمادی دارد و در ورای مشکلات و هیاهوی زندگی امروزی مدت هاست اخلاق و مهرورزی را به فراموشی سپرده ایم اما شاید این جمعه متفاوتی برای ما باشد و تلنگری شود تا بیش از پیش با اخلاق و مهرورزی عجین شویم.

اخلاق و مهرورزی روزنه هایی نورانی در مسیر بندگی خداوند هستند که ممکن است به دلیل بروز برخی صفات شیطانی همچون کینه، حسادت، غرور و عداوت در روح و جانمان مسدود شده باشد. همه آدم‌ها لایق محبت‌اند و آنهایی که آدم‌های بدتری هستند، بیشتر به محبت نیاز دارند، وقتی اخلاق هر کس به بهترین مولفه ها و صفات ناب آمیخته می شود مهرورزی با زیباترین شکل ممکن ظاهر می‌شود.

شاید بسیاری ازحس‌های بدی که ما در زندگی تجربه می‌کنیم نتیجه نبود این اخلاق و مهرورزی در زندگی‌مان است. پس چرا تا اخلاق و مهرورزی هست، بی‌اخلاقی و بی‌مهری را انتخاب کنیم.

 

مهرورزی از زیباترین آموزه‏ های اخلاقی

مهرورزی از زیباترین آموزه ‏های اخلاقی است که نقش سازنده و مؤثری را جهت گرایش انسان‏ها به سوی حق و عدالت ایفا می‏کند و در بسیاری از موارد ارتباطات را صمیمی‏ تر کرده و آتش کینه‏ ها و اختلافات را خاموش می‏سازد.

حضرت علی (ع) می‏فرماید: «قلوب الرّجال وحشیّهٌ فمن تألّفها اقبلت علیه؛ دل‏های انسان‏ها بیگانه و نامأنوس است و هر کس از راه مهرورزی و محبت وارد شود، با آن الفت می‏گیرد».

نبی مکرّم اسلام(ص) به عنوان کامل‏ترین اسوه راستین بشریّت، نسبت به تمام مردم بسیار صمیمی و مهربان بود. آن بزرگوار با داشتن این خصلت ستودنی توانست در طول ۲۳ سال دل‏های بسیاری را شیفته مکتب خویش کند و از منجلاب ضلالت به صراط مستقیم هدایت نماید. قرآن کریم در این زمینه می‏فرماید: «و ما ارسلناک الّا رحمهً للعالمین؛ ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم». و پیامبر اعظم (ص) فرمود: «اگر مهربانی و ملاطفت به صورتی مجسّم شود، آن چنان زیباست که خداوند مخلوقی زیباتر از آن را نیافریده است».

ابراز محبت و مهرورزی رسول خدا (ص) نه تنها شامل خانواده، دوستان و اهل ایمان می‏شد، بلکه مخالفین، از اخلاق نرم و شفقت‏آمیز آن بزرگوار بهره‏مند می‏شدند. به همین جهت خداوند متعال رسول گرامی اش را در قرآن تحسین نموده و می‏فرماید: «انّک لعلی خلقٍ عظیم؛ یقیناً تو دارای اخلاق عظیم و نیکو هستی».

 

 مهرورزی رمز موفقیّت

راز موفقیت پیامبر(ص) در مدیریت حکومتی، عشق ورزی و عشق به مردم بود. اگر این شیوه مفید و کارآمد در مدیریت او وجود نداشت، هرگز توفیق رفع مشکلات و موانع طاقت فرسا را پیدا نمی‏کرد.

به همین جهت خداوند فرمود: «فبما رحمهٍ من اللّه لنت لهم و لو کنت فظّاً غلیظ القلب لانفضّوا من حولک…؛ به موجب رحمتی که خداوند به تو عنایت کرد، برای آنان نرم شدی و اگر خشن و تند خو بودی از اطراف تو پراکنده می‏شدند».

و کلام آخر...

همانطور که همه می دانیم و برآن اذعان داریم؛ حق الناس بسیار مهم و لازم است چرا که خداوند تبارک فرمده اند من هر چیزی می بخشم الی ضایع شدن و یا ادا نکردن حق الناس، پس به نظر من اولین حقی که از مردم بر گردن ماست داشتن اخلاقی نیکو و مهروزی به دیگران است.

 

با احترام و ادب – مهدی احمدزاده 1394/10/05

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۵
مهدی احمدزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی