مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده
CMIK مخفف چهار کلمه Culture -Management -Information- Knowledge می باشد و مقصود حرکت در راستای این چهار اصل و کمک به بهبود و توسعه آنهاست.
بایگانی
شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۱۱ ق.ظ

تصویر و سخن هفته 42 - عیدغدیر و فلسفه آن

غدیر

روز هجدهم ماه ذی الحجه پیامبر بزرگوار اسلام به امر خداوند جانشین بعد از خود را تعیین فرمود تا راه تعالی مردم را در نیل به اهداف بزرگ خیر و سعادت بشری فراهم نماید.

علی علیه السلام یار و همراه واقعی و صادق پیامبر بعنوان شایسته ترین فرد برای هدایت مردم بعد از وفات پیامبر تعیین شد تا تاریخ بشریت نموداری برجسته از شایسته سالاری را شاهد گردد. به گواهی تاریخ در میان یاران و اصحاب رسول خدا، علی شایسته ترین فرد برای تصدی امور مردم پس از پیامبر بود. شایستگی این مرد یگانه پس از 25 سال کنج عزلت اجباریش با تشکیل حکومتی توحیدی و با محوریت عدالت و کرامت انسانی به همگان اثبات گردید و اگرچه حکومت کوتاه مولای متقیان کمتر از پنج سال و با آن همه دسیسه و توطئه طول کشید، اما چونان آفتابی درخشان می تواند سرمشق حاکمان و ملتها در همه دوره ها باشد.

خداوند متعال با برانگیختگی آخرین رسول خویش و ابلاغ دین اسلام بر ایشان، بلوغ و کمال فکری بشر را پس از قرنها بعثت انبیا و فرستادن کتب آسمانی در وجود نبی مکرم اسلام به تجلی رساند و با تعیین امامت پس از پیامبر کرامت و منزلت انسان را به عرصه تحقق درآورد.

بعد از رسالت پیامبر اسلام بشریت به کمال فکری و بالندگی دست یافت و این بزرگترین دلیل برای خاتمه بخشیدن به بعثت انبیا بود و نیازی نبود که رسول دیگری مبعوث گردد و دین تازه ای معرفی شود. اما بعد از کمال فکری بشر، نوبت متجلی شدن آرمان بزرگ خلقت انسان که همان جانشینی خداوند و دستیابی به منزلت و کرامت او بود، رسید و خداوند متعال با ایجاد امامت در پرتو نبوت این آرمان را دست یافتنی ساخت.

اگر پژوهشی صحیح و عاری از تعصب و بدون حب و بغض در خصوص فلسفه غدیر خم و پیامدهای تاریخی آن صورت گیرد، به یقین این نتیجه حاصل خواهد شد که لزوم دستیابی بشر به منزلت و کرامت انسانی خود از این محور حاصل می شود.

عنصر بسیار مهم و ارزشمندی که در نتیجه صدها سال تلاش و کوشش خردمندان و مصلحان بزرگ اجتماعی بشریت بدست آمده و منزلت و کرامت انسانی را موجب گشته است، بی ارتباط با فلسفه بعثت انبیا و هدایت آنان نبوده و اصولا دین چیزی نبوده و نیست جز عامل هدایت بشر به سرمنزل رستگاری و کمال.

دین عنصر راهنمایی و برنامه زندگی انسان است و هنگامی که خداوند متعال بلوغ فکری و بالندگی او را مشاهده فرمود دست به اکمال دین و اتمام نعمت زد تا فلسفه اصلی خلقت انسان را بعنوان برترین مخلوق عالم هستی تحقق بخشد و در پرتو هدایت ارزنده بود که زمینه ظهور مصلحان بزرگ اجتماعی پدید آمد و بشر امروز با وجود تمام مشکلات به دستاوردهای ارزشمندی رسیده که راه برای طی مسیر بالنده و درخور او فراهم گشته است.

نگرش به اعلامیه های جهانی، برسمیت شناخته شدن حقوق بشر و ملت در قوانین اساسی، پدیداری حقوق شهروندی و تبلور حقوق نسلهای جدید نشانگر نیل بشر به آرمان خلقت اوست که گواهی آن نیز کمتر شدن جنگها و کشتارهای انسانی و گسترش حاکمیتهای مردمسالار و دموکراتیک است. هرچند که هنوز با جامعه آرمانی یا مدینه فاضله فاصله ها بسیار زیاد می باشد.

به امید آن روز که انسان به ارزش و کمال واقعی خود دست پیدا کند و صلح و سعادت جایگزین شر و بدی گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۷
مهدی احمدزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی