مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده
CMIK مخفف چهار کلمه Culture -Management -Information- Knowledge می باشد و مقصود حرکت در راستای این چهار اصل و کمک به بهبود و توسعه آنهاست.
بایگانی

روز هنر

وز هنر انقلاب اسلامی روزی است که پس از شهادت سید اهل قلم، هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان انقلابی نام گذاری شد.

روزی که تلنگری به جامعه فرهنگی و هنری ما محسوب می شود؛ تلنگری برای دانستن قدر داشته هایمان و تلاش برای پرورش آن. وجود هنرمندانی در کشور که با نبوغ و استعداد خود گام های موثری در اعتلای هنر ارزشی کشورمان برداشته اند، سرمایه های بزرگی هستند که به عنوان پایه های مستحکم هنر ارزشیمان محسوب می شوند.
بسیارند هنرمندانی که در این راه، از جان شیرین خویش گذشتند و در حال حاضر نیز در کشورمان شاهد استعدادهایی هستیم که از نسل سوم و چهارمند و در مسیر هنر انقلاب اسلامی پیش می روند.
علی محمد مودب شاعر انقلابی، توحید عدالت خواهانه و عدالت خواهی موحدانه را از دغدغه های هنر انقلاب اسلامی می داند و می گوید: شاهد آثار انقلابی خوبی در کشور هستیم و همین فیلم سینمایی بادیگارد توانست به خوبی توحید عدالت خواهانه و عدالت خواهی موحدانه را بازتاب دهد و نشان داد که انسان ابزاری برای دنیا نیست بلکه در جست و جوی خداست.
این هنرمند شاعرکه حدود 20 سال از عمرش را صرف هنر انقلاب اسلامی کرده است با ابراز خرسندی از سرمایه های جوان و پیشکسوت دراین عرصه می افزاید: نفس تازه ای دمیده شده و جوان ها مشغول کار در این مسیرند و نگاه حمایت کننده مسئولان می تواند به رشد و بالندگی این هنر کمک کند.
علی محمد مودب، شاعر و منتقد انقلابی که بارها در رسانه های آمریکا و همچنین در بی بی سی فارسی مورد هجمه قرار گرفته است می گوید: از اینکه آثارم رسانه های دولت های استکبار را عصبانی می کند و آن ها را رنج می دهد، بسیار خوشحالم.
وی در پاسخ به این سوال که واکنش شما نسبت به هجمه های فرهنگی نسبت به آثارتان چیست، پاسخ می دهد: در این عرصه تعداد کسانی که مورد حمله قرار نگیرند کم است و چون اثر خود را می گذاریم طبیعی است که به ما هجوم برده شود.
مودب می گوید: اینکه بی بی سی فارسی و شبکه های آمریکایی ناراحت می شوند یا هجمه می برند دغدغه ما نیست بلکه دغدغه ما مسئولانی هستند که در داخل کشور برای ما سنگ اندازی و کارشکنی می کنند و با غرض ورزی ما را رنج می دهند و از نیروهای جوان انقلابی هنرمند و خوش ذوق استفاده نمی کنند وگرنه خشم و عصبانیت رسانه های دولت های بیگانه ما را خوشحال می کند.
این شاعر و منتقد؛ افق امروز و فردای هنر انقلاب اسلامی را روشن ارزیابی می کند و می گوید: آینده از آن حزب اللهی هاست و توحید عدالت خواهانه و عدالت خواهی موحدانه و تولید آثار هنری در این راستا و تاثیر آن می تواند سرنوشت جهان را تعیین کند.
بر خلاف این تصور که همه ارزش یک اثر هنری به فرم یا محتوای آن است، رهبر معظم انقلاب بر این عقیده‏اند که همان طور که لازم است یک اثر هنری در مضمون و پیام خود، متعهد و اخلاقی باشد، لازم است فرم و قالب آن نیز در نهایت قدرت و خلاقیت هنرمند باشد. ایشان در این باره می‏فرمایند: «مخاطب من آن کسانى هستند که مى‏توانند کار هنرى فعال و پر تلاش کنند و پیام هنرى را ابلاغ کنند. البته باید از قالب‏هاى خوب و تکنیک‏هاى خوب و قابل قبول و قابل ارائه در همه رشته‏ها و شعبه‏هاى هنر استفاده کنند؛ کار هنر با محتوا پایان نمى‏یابد، قالب نیز ارزش بسیار دارد. ظرف نازیبا، مظروف زیبا را زشت جلوه مى‏دهد»
بنابراین هرچقدر محتوا از ارزش و غنای بیشتری برخوردار باشد، به تناسب باید از تکنیک و فرم قدرتمند‏تری استفاده نماید.
مجید صحاف نویسنده جوان و با سابقه در عرصه هنر انقلابی در این باره می گوید: جایگاه هنر انقلاب مانند هر هنر دیگری شامل فرم و محتواست و در سه دهه گذشته توانسته ایم این هنر را در بخش محتوایی، با توجه به محتواهای مورد نیاز مردم، تعالی ببخشیم.
وی می افزاید: اما به لحاظ فرم، در انتقال این هنر خیلی قوی نیستیم و همه تلاشها باید به کار گیرند تا به بهبود فرم ها برای رقابت با فرم های دیگر در جهان برسیم.
صحاف با بیان اینکه یک هنرمند انقلابی باید حداقل همزمان با دشمنش، نه عقب تر از او، به عرصه های مختلف ورود کند می گوید: در کشور برای سبک زندگی غربی محتواهای بیشتری وجود دارد و در خصوص سبک زندگی دیر شروع کرده ایم و نباید نسبت به تمام شعار های ارزشی همچون بیداری اسلامی، اقتصاد مقاومتی و... مقطعی عمل کنیم چراکه باید ادامه دار باشد و موضوعات فراموش نشوند.
وی تاکید می کند: لزوم برنامه ریزی و طراحی در هنر انقلاب اسلامی از مهم ترین کارها در این بخش است و باید به فکر این هنر ارزشی و اصیل و پرمغز به منظور فرهنگ سازی بر اساس ذائقه مردم بود.
بیستم فروردین فرصتی است برای توجه به هنر انقلاب اسلامی؛ هنری که سرمایه هایش هنرمندانی هستند که برحسب علاقه و باور قلبی در این عرصه گام برداشته اند. 
شهید سیدمرتضی آوینی که سمبول این روز است، تمام لحظه های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد.
سیدمرتضی آوینی که 20 مهر 1326 در شهر ری به دنیا آمد. در سال 1344 وارد دانشکده هنرهای زیبایی شد و از سال 1367 تا 1364 به همراه گروهی مجموعه مستند "روایت فتح" را آغاز کرد.ساخت مستند"روایت فتح" از عملیات خیبر شروع شد و تا عملیات مرصاد ادامه داشت. 
"آوینی" روش مستندسازی‌اش را که هدف آن ظاهر کردن واقعیت بود؛"مستند اشراقی" نام گذاشت. 
موسسه فرهنگی "روایت فتح" اواخر سال 1370 در پی تاکید مقام معظم رهبری برتداوم تولید مستندهای روایت فتح تاسیس شد. در "روایت فتح" مجموعه "شهری در آسمان" را ساخت که در ارتباط با مقاومت مردم خرمشهر بود که آخرین فعالیت فیلمسازی "شهید آوینی" محسوب می‌شود.
"شهید مرتضی آوینی" روز جمعه بیستم فروردین 1372 هنگامی که برای تولید مجموعه‌ای جدید از "روایت فتح" به فکه،‌منطقه‌عملیاتی و الفجر مقدماتی به همراه گروه رفته بود،بر اثر انفجار مین به شهادت رسید. 
هرچند که فیلم‌های "روایت فتح" تا آن زمان در میان مردم مشهور بود،اما تا آن زمان کسی نمی‌دانست که سازنده آنها کیست؛چراکه در "روایت فتح" و نه در هیچ کدام در فیلم‌هایی که او کارگردانی و تدوین کرده بود ،نام عوامل عنوان نمی‌شد و" آوینی" به تصمیم خود وفادار مانده بود.
و اکنون جوانان و پیشکسوتان همچنان ادامه دهنده این راه هستند اما باید به این نکته توجه داشت که حمایت و پشتیبانی اصلی ترین کار و وظیفه ایست که بر دوش مسئولان است تابه سمت کمک به سرمایه های هنر انقلاب اسلامی بشتابند.
منبع:http://www.iribnews.ir/fa/news
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۸
مهدی احمدزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی