مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده

صفحه شخصی مهدی احمدزاده

مهدی احمدزاده
CMIK مخفف چهار کلمه Culture -Management -Information- Knowledge می باشد و مقصود حرکت در راستای این چهار اصل و کمک به بهبود و توسعه آنهاست.
بایگانی
شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۱:۲۶ ب.ظ

تشخیص اصالت چای ایرانی و اصول دم کردن آن

چای

نحوه شناخت چای خالص ایرانی و مرغوب از چای دارای افزودنی رنگ شیمیایی
طریقه شناخت چای خالص شمال از چای درای رنگ شیمیایی (چه ایرانی و چه خارجی) نیز بسیار ساده است. رنگ چای خالص شمال در استکانش تا ساعت ها بدون تغییر باقی می ماند ولی چای اسانس دار در مدت کمتر از یک ساعت تغییر رنگ می دهد و کدر می شود. در تصویر روبرو چای طبیعی ایرانی را مشاهده می کنید که بعد از 10 ساعت هنوز از رنگ ثابتی و یکنواختی برخوردار می باشد. در تصویر چای با افزودنی شیمیایی مشاهده می شود که بعد از یک ساعت رنگ چای کدر می شود و پس از دو ساعت به دو رنگ مختلف در بالا و انتهای استکان تبدیل می شود و افزودنی های شیمیایی در نهایت در ته استکان جمع می گردند. رنگ به جا مانده از تفاله این نوع چایی در طوری سینک ظرفشویی به سختی از بین می رود. انواع چایی های ناخالص و دارای افزودنی، که دارای رنگ و عطر شیمیایی هستند، باعث ایجاد یک لایه چربی روی چای ریخته شده در استکان می شوند.

اگر چای دارای افزودنی شیمیایی باشد، یک لایه چربی مانند بعد از ده دقیقه روی چای ریخته شده در استکان ظاهر می گردد.  

تشخیص چای خوب | چایی طبیعی | چای شمال | چایی ایرانی | چای سالم

چای سیاه طبیعی ایرانی یا چایی با افزودنی و رنگ شیمیایی
غالبا ایراد می گیرند که چای طبیعی ایرانی فاقد رنگ و طعم خوب است، غافل از اینکه نمی دانیم برای آزاد شدن آنزیم های مفید چای (دم کشیدن) 10 الی 15 دقیقه زمان لازم است و زود رنگ گرفتن و طعم دار شدن، نشان ای از مرغوبیت چای نیست بلکه بیانگر افزودنی هایی است که بعضا زیان آور هم می باشند.
ایران به عنوان هفتمین تولید کننده چای در دنیا بخش عمده ای از چای خود را مصرف نکرده و با قیمت ارزان به خارج ارسال میکند که بعد از مخلوط شدن با چای نامرغوب و افزوده شدن انواع طعم، اسانس و رنگ های شیمیائی دوباره به داخل کشور باز می گردد.
این چای بلافاصله بعد از دم کشیدن خوش رنگ و معطر می شود، اما اگر ساعتی در قوری یا استکان باقی بماند رنگ خود را از دست داده و به کناره های استکان یا قوری جرم و لعاب می بندد.
متاسفانه ذائقه مصرف کنندگان ایرانی هم به چای سیاه معطر درای رنگ شیمیایی عادت کرده که ضروری است برای حفظ سلامت خود آن را تغییر دهند. چای سنتی خالص و طبیعی داخلی بدلیل عاری بودن از هرگونه طعم دهنده و افزودنی شیمیایی از فواید بیشماری برخوردار است که مصرف آن می تواند در ارتقاء سلامت افراد جامعه نقش بسزایی داشته باشد. آرامش بخش بودن چای داخلی از مهمترین خاصیت این محصول می باشد.

دیر رنگ گرفتن چایی اصیل ایرانی نشانه نامرمرغوب بودن  چای طبیعی نیست بلکه این خاصیت ذاتی اغلب گیاهان دارویی با ارزش همچون گل گاوزبان، آویشن و... می باشد.

زود رنگ گرفتن و طعم دار شدن، نشانه مرغوبیت چای نیست بلکه بیانگر افزودنی هایی است که بعضا زیان آور هم می باشند.

چای نامرغوب | چای دارای رنگ شیمیایی | چای بی کیفیت | چای خارجی | چای غی طبیعی | اسانس چای

اصول دم کردن چای ایرانی

۱- کیفیت آبی که چای در آن دم می‌کشد، تاثیر زیادی در عطر و طعم چای دارد. مناسب‌ترین آب برای دم کردن چای آب لوله کشی است اما حواستان باشد که آب دارای کلر نباشد.
۲- از آبی که چند بار جوشیده است استفاده نکنید، زیرا اکسیژن خود را از دست داده است و روی کیفیت چای اثر می‌گذارد. بهتر است از آب تازه برای دم کردن چای استفاده کنید.
۳ – چای انواع مختلفی دارد و دمای آب برای دم کردن هرکدام از آن‌ها متفاوت است. اما برای دم کردن چای سیاه که معرف حضور ما ایرانی‌هاست، بهتر است دمای آب به نقطه جوش رسیده باشد. برای دم کردن چای سبز به دلیل اینکه برگ‌های آن نازک‌تر است دمای آب بهتر است حدود ۷۰-۸۰ درجه باشد.
۴- .مقدار حجم چای بستگی به تعداد استکان چای مورد نیاز دارد که باید متناسب با آب قوری و اندازه قوری باشد. قوری چای هر چقدرگنجایش بیشترداشته باشد، برای دم کشیدن چای مناسب تر است. برای طبخ چای گیلان (گیل تی )، باتوجه به نوع چایی خشک، مقدارچایی که برمبنای قاشق غذاخوری درقوری ریخته میشود، متفاوت است ولی حداقل دو تا سه قاشق غذاخوری پر، برای تهیه هر وعده دم کردن نوشیدنی چای لازم است. سپس مقدارکمی آب سرد در قوری ریخته و چای سنتی ایرانی را می شویید و آب سرد را خالی می نمایید.

در مرحله بعد نصف فضای قوری را از آب جوش پرکنید. سپس این قوری را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درمجاورت گرمای غیرمستقیم قرار دهید. دقت داشته باشید پس از جوش آمدن آب، شعله زیر سماور را کم کنید تا صدای قل قل جوشیدن آب پایان یابد.

بهترین زمان مصرف چای، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعدازدم کشیدن می باشد ولی میتوان در بازه زمانی ۱ تا ۳ ساعته نیز از چای  دم کشیده شده استفاده نمایید.

پس از تمام شدن چای دم کشیده شده در قوری، مجددا در قوری چای، آب جوش نریزید تا از تفاله چای دوباره چایی آماده کنید چرا که این کار درست نیست.

۵- برای جلوگیری از تلخی چای که به دلیل طولانی ماندن برگ‌های چای در داخل آب است می‌تواند به کمک یک صافی تفاله را از خود چای جدا کنید.

۶- اگر برای دم کردن چای عجله دارید، می‌توانید فقط به مقدار دم کردن چای در کتری آب بریزید. لازم نیست که کتری را از آب پر کنید. بعد از اینکه برای دم کشیدن آب را در قوری ریختید، می‌توانید مجددا کتری را از آب پر کنید.
۷- از ریختن آب گرم در کتری خودداری کنید و از همان ابتدا آب سر به کتری اضافه کنید و فرصت دهید تا بجوشد. زیرا پر کردن کتری با آب گرم و یا داغ، کیفیت چای را پایین می‌آورد.
۸- حواستان باشد آب در کتری زیاد نجوشد زیرا در این صورت چای بی‌مزه می‌شود.
۹- بهترین نوع قوری برای دم کردن چای قوری چینی است در صورت عدم دسترسی به قوری چینی می توانید از قوری استیل نیز استفاده کنید. سعی گردد از قوری های پلاستیکی چای سازها استفاده نشود.بهتر است برای اینکه چای بهتر و سریع‌تر دم بکشد، قوری را از قبل گرم کنید. کمی آب گرم داخل قوری بریزید و سپس خالی کنید و بعد چای را دم کنید.
۱۰- بهتر است چای را در ظروف شیشه‌ای در بسته و به دور از گرما و سرما و رطوبت نگهداری کنید و از قرار دادن آن‌ها در مجاورت سیر و پیاز خودداری کنید زیرا چای، زود بوی هرچیزی را به خود می‌گیرد.

منبع:

http://giltea.ir/

http://www.shomaltea.ir

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۲
مهدی احمدزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی